Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Vereniging Fietsersbond | 43.000 | 43.000 | 43.000 | ||
2.1 | Prorail Utrecht t.b.v. project viersporig Schiedam | 966.133 | ||||
2.1 | Ministerie van I&W t.b.v. innovatieve aanpak A15 | 180.930 | ||||
2.1 | Damen Financial Participations B.V t.b.v. veerdienst Maassluis-Rozenburg | 0 | ||||
2.1 | Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid t.b.v. bijdrage mobiliteitsmanagement A20 NKG | 400.000 | 400.000 | 400.000 | ||
2.1 | Zero Emission Services BV t.b.v. pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water | 500.000 | 500.000 | |||
2.1 | Gemeente Rotterdam t.b.v. oeververbinding kwartiermakerfase | 200.000 | ||||
2.1 | Qbuzz t.b.v. emissie loze busvloot | 3.660.000 | ||||
2.1 | Qbuzz t.b.v. ERTMS | 18.404.884 | ||||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpBB | 420.876 | ||||
2.1 | Stichting CROW t.b.v. programma KpVV | 659.520 | ||||
2.1 | River Operations South Holland B.V. t.b.v. exploitatie veerdienst Maassluis-Rozenburg | 3.085.188 | 2.138.972 | 1.634.700 | 3.773.672 | |
2.1 | Jansma Shipyard B.V. t.b.v. ombouw verouderde klasse 1 t/m 4 schepen | 300.000 | 300.000 | |||
2.1 | TNO t.b.v. het project Connected Automated Transport | 20.000 | 20.000 | |||
2.1 | River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. t.b.v. Waterbus | 3.100.000 | 3.100.000 | |||
2.1 | FFWD Fresh Rail Holding B.V. t.b.v. verstrein | 500.000 | 500.000 | |||
2.1 | Stichting Studio Veiligheid t.b.v. E-pusher/duwbakken | 400.000 | 400.000 | |||
Totaal | 28.020.531 | 2.138.972 | 863.000 | 6.034.700 | 9.036.672 |
Toelichting begrotingssubsidies
De begrotingssubsidie aan Rijkswaterstaat West-Nederland Zuid voor de bijdrage mobiliteitsmanagement A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda voor een bedrag van € 400.000 (beleidsdoel 2-1)
De provincie ging in maart 2019 met de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de betrokken regionale partijen (de gemeenten Zuidplas, Gouda en Waddinxveen en het Hoogheemraadschap) een Bestuursovereenkomst (BOK) aan voor de verbreding van de A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda. Onderdeel van de afspraken was een bijdrage van de provincie aan de versnelling van de planuitwerking in de vorm van een subsidie. De afgesproken versnelling bleek niet haalbaar. Daarom spraken provincie, het Rijk en de gemeenten af om de beschikbare middelen anders in te zetten in het projectgebied van de A20 (zie Kadernota 2022 nr. 7374). Provinciale Staten (PS) besloten om € 400.000 van de oorspronkelijk regionale bijdrage van € 850.000 voor versnelling te gebruiken voor een bijdrage aan de kosten van mobiliteitsmanagement A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda. Deze bijdrage bestaat uit een bijdrage van de provincie van € 275.000 en een bijdrage van gemeente Rotterdam en de regio Midden-Holland van € 125.000. De provincie is de coördinator. De provincie stelt de regiobijdrage van maximaal € 400.000 beschikbaar als een subsidie. Rotterdam en Midden-Holland maakten hun bijdragen eerder al aan de provincie over. Het bedrag is in de reserve bereikbaarheid gestort en samengevoegd met het provinciale aandeel. Met mobiliteitsmanagement proberen we een blijvende gedragsverandering voor elkaar te krijgen onder de gebruikers van de A20 zodat zij anders of op een andere tijd gaan reizen. Dit willen we bereiken voordat de werkzaamheden beginnen. Dekking komt uit beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2.1.4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI). Dit draagt bij aan een blijvende verbetering van de doorstroming vóór de start van de verbreding A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda.
We hebben gekeken naar andere vormen dan een subsidie maar een subsidie is de logische vorm.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 400.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan River Operations South Holland B.V. voor de exploitatie veerdienst Maassluis-Rozenburg van € 2.138.972 te verhogen met € 1.634.700 naar een bedrag van € 3.773.672 (beleidsdoel 2-1)
River Operations South Holland B.V. exploiteert de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Dit gebeurt op basis van de tijdelijke exploitatieovereenkomst met de provincie tot er met een Europese aanbesteding een nieuwe exploitant gecontracteerd is. Op 11 maart 2025 is besloten de tijdelijke exploitatieovereenkomst met River Operations South Holland B.V. met een jaar te verlengen, namelijk van 10 juli 2025 tot en met 9 juli 2026. River Operations South Holland B.V. krijgt hiervoor een aanvullende subsidie van € 1.634.700 voor de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Dit is volgens de besluitvorming van PS op 9 juli 2025 in beginsel voor de periode van 10 juli 2025 tot en met 31 december 2025. Hiervan wordt € 1.584.700 begroot in de vorm van een begroting-boekjaarsubsidie voor de exploitatie van de veerdienst. Bij de verlening werken we met een voorlopige inschatting voor prijsontwikkeling in 2025 namelijk de Landelijke Bijdrage Index Bus Diesel 2025 van 5,58 %. Dit is berekend door DOVA, het samenwerkingsverband van decentrale ov-autoriteiten. Na afloop van het subsidiejaar wordt de vergoeding voor prijsontwikkeling met behulp van de definitieve index over 2025 gecorrigeerd. We reserveren € 50.000 extra op de al gereserveerde middelen (€ 250.000) voor de opbrengstgarantie in 2025. Dit is voor het geval de opbrengsten van kaartverkoop tegenvallen en River Operations South Holland B.V. minder inkomsten heeft. Op basis van de afspraken in het addendum bij de tijdelijke exploitatieovereenkomst met River Operations South Holland B.V. garandeert de provincie de minimale reizigersopbrengsten van de veerdienst. Dekking onder beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer. Dit draagt bij aan een sociaal, veilig, betrouwbaar, betaalbaar, beschikbaar en comfortabel vervoer van reizigers dat wordt uitgevoerd door de exploitant van het veer Maassluis-Rozenburg.
We hebben niet gekeken naar andere vormen dan een subsidie omdat een subsidie hier de logische vorm is. De exploitatie van de veerdienst gebeurt op basis van de tijdelijke exploitatieovereenkomst met River Operations South Holland B.V. voor de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Hierin staat ook de (geïndexeerde) subsidieverstrekking voor het komende jaar. Er zijn daarom geen andere vormen dan een subsidie.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 3.773.672 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. voor de Waterbus voor een bedrag van € 3.100.000 (beleidsdoel 2-1)
De provincie Zuid-Holland is opdrachtgever voor het personenvervoer over water in het gebied Rotterdam – Drechtsteden. River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. voert het vervoer uit onder de naam Waterbus. Het personenvervoer over water wordt op dezelfde manier georganiseerd als het openbaar vervoer over de weg en per trein. Het exploitatiecontract wordt regelmatig aanbesteed. De provincie geeft de vervoerder een exploitatiesubsidie voor de uitvoering van het contract. Deze subsidie wordt jaarlijks vastgesteld op basis van de afspraken in het contract. Die afspraken zijn het gevolg van de eisen die de provincie stelde bij de aanbesteding en de offerte van de winnende inschrijver.
De financiële houdbaarheid van het contract staat onder druk. Dat komt door tegenvallende reizigersopbrengsten en een sterke stijging van de kosten. We moeten uitzoeken wat er nodig is om het systeem van de Waterbus systeem wel toekomstbestendig te maken. River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. en de provincie Zuid-Holland werken samen verschillende toekomstscenario’s en bijbehorende maatregelenpakketten uit voor de Waterbus.
We stellen voor om een extra bijdrage in de exploitatie van € 3.100.000 ter beschikking te stellen aan River Operations Rotterdam Drechtsteden B.V. voor het contract Personenvervoer over Water Rotterdam-Drechtsteden. Met deze extra bijdrage kan de dienstregeling van de Waterbus op peil worden gehouden. Dit tot de uitwerking van de genoemde scenario’s en maatregelen, klaar is en besluitvorming plaats heeft gevonden (zomer 2025). De extra exploitatiesubsidie wordt gedekt vanuit de middelen die door de motie Bikker en door het Rijk beschikbaar zijn gesteld aan de provincie voor het op peil houden van het openbaar vervoer. Dekking onder beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2.1.2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer. De provincie wil een gezonde, sociale en duurzame leefomgeving voor haar inwoners met vitale en goed bereikbare steden en dorpscentra waar het fijn werken, wonen, recreëren is. Zuid-Holland wil een toekomstbestendig Zuid-Holland met goed openbaar vervoer. Personenvervoer over water heeft een speciale rol binnen het OV-netwerk. DeWaterbus maakt vervoer mogelijk datniet of moeilijk over land kan door het ontbreken van oeververbindingen. Het ontlast de drukke wegen in de provincie.
We hebben niet gekeken naar andere vormen dan een subsidie omdat een subsidie hier de logische vorm is. Op grond van de wet Personenvervoer 2002 wordt het contract Personenvervoer over Water met een subsidie van de provincie geëxploiteerd. In de aanbesteding van het contract voor de Waterbus zit ook het recht op de voor dit vervoer beschikbare subsidie. Gevraagd wordt aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 3.100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan FFWD Fresh Rail Holding B.V. voor de verstrein voor een bedrag van € 500.000 (beleidsdoel 2-1)
De provincie Zuid-Holland maakt zich sterk voor een optimale en duurzame bereikbaarheid voor reizigers en goederen. Voor het goederenvervoer in Zuid-Holland zijn vooral de Greenports en de haven van Rotterdam van belang. De Greenport is het grootste economische cluster van Zuid-Holland (en Nederland) na de mainport Rotterdam. Voor de toekomst van de greenports zijn de export en import over land erg belangrijk. Deze lading gaat voor het overgrote deel via de weg. Het vervoer over land van versproducten moet in de naaste toekomst anders gaan. Dit vanwege de noodzaak tot verduurzaming, de efficiëntie die nodig is, het groeiende chauffeurstekort en de toenemende drukte op de weg. De provincie richt zich in eerste instantie op de mogelijkheden van spoor vanuit de Rotterdamse haven. Een groot deel van de lading die in Europa wordt rondgereden zijn verse goederen. Het spoor heeft de mogelijkheid om grote delen van de versstromen van en naar Rotterdam en de Greenports duurzaam en efficiënt te vervoeren. Dit stelt wel hoge eisen aan de kwaliteit van het vervoer per spoor. De grootste groep eigenaren van verslading bestaat uit Europese retailers. Zij zien ook nut en noodzaak om meer vers per trein te vervoeren maar vinden het risico op dit moment te groot. Vooral door het risico dat producten niet op tijd aankomen willen retailers (waaronder COOP en AH) op dit moment slechts een klein deel van hun lading per trein vervoeren. Hierdoor zal er maar 1 trein per week rijden tussen Oslo, Rotterdam en Spanje. Dit is echter niet rendabel, wat de reden is dat de trein nog niet rijdt. Als de trein niet rijdt ,kan er ook niet worden gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit. En daardoor wordt er ook niet meer verslading per trein vervoerd. Vanwege het grote belang wil de provincie Zuid-Holland samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Dutch Fresh Port, de verstrein een jaar laten rijden. Dit kan door een eenmalige bijdrage van 800.000,-. De start is met 1 trein per week. Als de trein een jaar rijdt, kan de kwaliteit van het vervoer per spoor worden verbeterd. Hierdoor zal het vervoer per spoor steeds beter voldoen aan de eisen voor het vervoeren van versproducten en zal er meer verslading per trein worden vervoerd. Op termijn is dan het rijden van meerdere treinen per week mogelijk. Daardoor zal vervoer per trein rendabel zijn. Dekking van de middelen van de provincie onder beleidsdoel 2.1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer.
Dit draagt bij aan het goed functioneren van de greenports in Zuid-Holland, vermindering van uitstoot van emissies en minder vrachtverkeer over de weg.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Subsidie bleek de enige optie te zijn omdat het betreffende bedrag geen tegenprestatie is voor een geleverde dienst maar een bijdrage is om het goederenvervoer per spoor te stimuleren.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 500.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Studio Veiligheid voor E-pusher/duwbakken voor een bedrag van € 400.000 (beleidsdoel 2-1)
De provincie Zuid-Holland maakt zich sterk voor een optimale en duurzame bereikbaarheid voor reizigers en goederenvervoer. De binnenvaart is een belangrijke manier van vervoer voor de bereikbaarheid van veel bedrijven in onze provincie. In tegenstelling tot de infrastructuur van de wegen is er op de vaarwegen in Zuid-Holland nog voldoende ruimte. Het vervoer van goederen over water moet zo efficiënt en schoon mogelijk plaatsvinden. Het moet ook bijdragen aan economische ontwikkeling, leefbaarheid en bereikbaarheid. We ondersteunen ook de maritieme industrie in de Zuid-Hollandse Maritieme Delta. Met ruim 5.000 bedrijven (43% van de maritieme werkgelegenheid) neemt deze karakteristieke Zuid-Hollandse sector een belangrijke plaats in binnen onze provincie.
We willen de binnenvaart stimuleren en waar mogelijk verduurzamen zodat we niet alleen de bereikbaarheid verbeteren (vervoer via het water in plaats van over de weg) maar ook een bijdrage leveren aan andere beleidsdoelstellingen op het vlak van natuur, gezondheid, economie en energie.
De provincie steunde daarom de ontwikkeling van een elektrische, modulair te bouwen duwboot, de E-pusher. Gedeputeerde Bom-Lemstra heeft de eerste E-pusher gedoopt. De kleine variant van de E-pusher wordt nu al gebruikt voor de distributie in de stad, onder meer in Leiden. Ook de grote variant van de E-pusher is in gebruik.
Met de bijdrage van de provincie Zuid-Holland kan de stichting Metropolitan Hub Systems (MHS) het concept van de E-pusher verder uitwerken en bekend maken bij marktpartijen en overheden. Het gebruiken van private en publieke fondsen helpt bij een verduurzaming van de binnenvaart die in fases verloopt en die haalbaar is.
De inzet van meer E-pusher/duwbakken maakt het ook voor andere partijen aantrekkelijk om dit systeem te gebruiken. Daarmee worden de vaarwegen in Zuid-Holland beter gebruikt. De bouw van de E-pusher en de bijbehorende duwbakken heeft een positief effect op de maritieme industrie in Zuid –Holland. In de komende jaren willen we vooral dat vaarwegen in het stedelijk gebied beter worden gebruikt voor afval- en bouwstromen. Verschillende mogelijkheden voor lading worden uitgewerkt van concept naar uitvoering. Dekking onder beleidsdoel 2.1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer.
Dit draagt bij aan vermindering van uitstoot van emissies en minder vrachtverkeer over de weg.
Door de ombouw van verouderde, kleine schepen naar moderne duwbakken gebruiken we schaarse grondstoffen opnieuw.
Financiering: door de innovatieve financieringsstrategie wordt de bijdrage van de provincie gebruikt om private en publieke fondsen in te schakelen. Zo kan de opschaling van de E-pusher betaald worden.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Subsidie bleek de enige optie omdat het betreffende bedrag geen tegenprestatie is voor een geleverde dienst maar een bijdrage is om de verduurzaming van de binnenvaart te stimuleren.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 400.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota 2025 | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | 1.6.117 | Subsidieregeling mobiliteit Zuid-Holland | 9.777.951 | 12.479.929 | 12.479.929 | ||
Totaal | 9.777.951 | 12.479.929 | 12.479.929 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies
Niet van toepassing.