Ambitie 5 Gezonde natuur, toekomstbestendig watersysteem en vitale landbouw
Begrotingssubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota 2025 | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
5.1 | Faunabeheer eenheid Zuid-Holland | 800.000 | 800.000 | 300.000 | 1.100.000 | |
5.1 | Stichting Natuurmonumenten t.b.v. het gebied Meijegraslanden | 300.000 | ||||
5.1 | Nationaal Park Hollandse Duinen t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst | 121.000 | 121.000 | 128.000 | 249.000 | |
5.1 | Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon t.b.v. realisatie en beheer | 2.300.000 | 3.000.000 | 2.600.000 | 5.600.000 | |
5.1 | Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland t.b.v. ontwikkelen verdienmodel | 80.000 | ||||
5.1 | Louis Bolk instituut t.b.v. Kieviten en bouwland | 50.000 | ||||
5.1 | Vereniging Natuurmonumenten t.b.v. peilscheidingen Nieuwkoopse plassen-Meijegraslanden | 185.489 | ||||
5.1 | Natuur- en recreatieschap Voorne-Putten- Rozenburg t.b.v. bosuitbreiding in recreatiegebied de Uitwaayer | 500.000 | ||||
5.1 | BoerenNatuur Zuid-Holland t.b.v. ICT-systeem | 270.000 | 270.000 | |||
5.1 | Gemeente Dordrecht t.b.v. Nationaal Park de Biesbosch inzake rijksgelden | 128.000 | 128.000 | |||
5.1 | Zuid-Hollands Landschap t.b.v. Groene Motor inzake Actieplan Boerenlandvogels | 300.000 | 300.000 | |||
5.2 | Coöperatie Hoeve Biesland BA t.b.v. Boeren voor Natuur | 60.000 | ||||
5.2 | Stichting Wij.land t.b.v. Lerend Innovatienetwerk Veenweiden 2024-2025 | 150.000 | ||||
5.2 | Gemeente Woerden t.b.v. bestuurlijk kennisevent VNG Congres | 50.000 | ||||
5.2 | Stichting Landschap Noord-Holland t.b.v. project Proefveld Wilgen in Business | 50.000 | ||||
5.2 | Veenweide Innovatie Centrum t.b.v. Projecten KIEM en JUMP | 310.142 | ||||
5.2 | Wageningen Bioveterinary Research t.b.v. Wijs met wormen | 100.000 | ||||
5.3 | Gemeente Westland t.b.v. toezicht en beheer Zandmotor | 118.912 | ||||
5.3 | Greenport Duin- en Bollenstreek t.b.v. regiocertificering | 400.000 | ||||
5.3 | Wageningen Food and Biobased Research t.b.v. PFAS | 75.000 | 75.000 | |||
Totaal | 5.575.543 | 3.800.000 | 391.000 | 3.531.000 | 7.722.000 |
Toelichting begrotingssubsidies
De begrotingssubsidie aan Faunabeheereenheid Zuid Holland van € 800.000 te verhogen met € 300.000 naar een bedrag van € 1.100.000 (beleidsdoel 5-1)
De Faunabeheereenheid Zuid-Holland (FBE) heeft een belangrijke (wettelijke) taak binnen de provincie. Door de Omgevingsverordening heeft de Faunabeheereenheid verschillende taken gekregen, waaronder voor planvorming, coördinatie en registratie. Dit draagt bij aan een zorgvuldig onderbouwd en uitgevoerd faunabeleid binnen de provincie Zuid-Holland. Dit draagt vervolgens weer bij aan het behouden van het begrotingsdoel en aan het versterken van de biodiversiteit. Het helpt ook bij het beperken van schade aan landbouwgewassen en waterkwaliteit en aan het beperken van risico's voor openbare veiligheid en volksgezondheid. Het werkpakket van de FBE wordt groter. Daardoor zijn er meer middelen nodig voor de uitvoering van de taken van de FBE. De subsidie wordt financieel gedekt uit de bestaande exploitatiemiddelen die in de begroting zijn opgenomen voor faunabeheer in Beleidsdoel 5.1 Gezonde natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-1-2 Beschermen en versterken bestaande natuur en soorten. Dit draagt bij aan een zorgvuldig onderbouwd en uitgevoerd faunabeleid voor het behouden en versterken van de biodiversiteit, het beperken van schade aan landbouwgewassen, het behouden en verbeteren van de waterkwaliteit en het waarborgen van openbare veiligheid en de volksgezondheid.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Subsidie bleek de enige optie. Deze subsidie levert een bijdrage aan de taken van de faunabeheereenheid. Landelijk werken alle andere provincies ook met subsidies voor hun FBE's.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Nationaal Park Hollandse Duinen voor uitvoering samenwerkingsovereenkomst van € 121.000 te verhogen met € 128.000 naar een bedrag van € 249.000 (beleidsdoel 5-1)
De duinen en de andere natuurgebieden vormen de kern van Nationaal Park Hollandse Duinen (NPHD). De open ruimten in het gebied, de grote biodiversiteit en het spectaculaire landschap maken het Nationaal Park uniek. De kustverdediging en het duinwater waar drinkwater van wordt gemaakt, zijn deel van het fundament waarop zich een bloeiende economie ontwikkelde. Dat fundament wordt versterkt door de kustplaatsen, de riviermonden met hun havens en door de strandwallen en –vlakten. Hier kwamen de buitenplaatsen en de groente- en bloembollencultuur tot bloei. Al deze elementen maken Hollandse Duinen tot een park dat duurzame bescherming verdient én krijgt. Voor Nationaal Park Hollandse Duinen diende Zuid-Holland in september 2024 een hernieuwde aanvraag van de status in bij het ministerie van LVVN. We verwachten in het eerste kwartaal van 2025 bericht of de status Nationaal Park wordt toegekend. Als NPHD deze status krijgt dan kan NPHD ook aanspraak maken op de financiële ondersteuning vanuit het ministerie voor de nationale parken. Deze ondersteuning is voor de doelen van het landelijke beleidsprogramma nationale parken. Dit zijn:
- Het versterken van de natuur-, landschaps-, erfgoed- en ruimtelijke kwaliteiten van het Nationaal Park.
- De ontwikkeling van robuustere natuur- en landschapsgebieden met stevige natuurkernen.
- Het versterken van de unieke natuurbeleving van het Nationaal Park in balans met de draagkracht van de natuur.
- Het verbinden van samenleving en natuur.
De subsidie van € 128.000 wordt gedekt door een Decentrale Uitkering (DU) van het Rijk aan Zuid-Holland die bij de meicirculaire wordt uitgekeerd.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5.1.1 Natuur. Dit draagt bij aan het versterken van de bestaande natuurgebieden (Natura 2000 en Natuur Netwerk Nederland) binnen het Nationaal Park. Het Nationaal Park zet daarbij ook in op andere functies op een ‘natuurinclusieve’ ontwikkeling binnen haar parkgrenzen. En het NPHD is een belangrijke partner in het ZH-PLG Kust- en Duinengebied.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Omdat het gaat om een rijksbijdrage voor de Nationale Parken is subsidie de juiste optie.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 249.000 en deze op te nemen in de begroting
De begrotingssubsidie aan Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon voor realisatie en beheer van € 3.000.000 te verhogen met € 2.600.000 naar een bedrag van € 5.600.000 (beleidsdoel 5-2)
De provincie kreeg in 2006 van het Rijk de opdracht om een ongeveer 600 hectare groot natuur- en recreatiegebied in de gemeente Albrandswaard te ontwikkelen: het Buijtenland van Rhoon. Dit was in het kader van de Planologische Kern Beslissing Plan Mainport Rotterdam (de 2e Maasvlakte). De provincie kreeg daarvoor een taakstellend geïndexeerd budget van het Rijk ter beschikking. Het in 2018 door GS vastgestelde Streefbeeld Buijtenland van Rhoon is het kader voor de inrichtings- en beheermaatregelen. Daarbij staat de realisering van hoogwaardige akkernatuur centraal. Met een samenwerkingsovereenkomst (SOK) is afgesproken dat de Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon (GC) de maatregelen uitvoert. Dit betekent dat de GC zowel lijnvormige natuurstructuren (brede natuurvriendelijke oevers, heggen, bomendijken, akkerranden, etc.) als vlakvormige elementen realiseert (hoogstamboomgaarden, bloemrijke graslanden, florarijke akkers en vogelakkers). De natuurstructuren en -elementen worden verweven met percelen met natuurinclusieve landbouw. De natuurstructuren en -elementen worden toegankelijk gemaakt door een netwerk van wandel- en fietspaden en diverse kleinschalige recreatieve voorzieningen. Eind 2026 moet de inrichting klaar zijn. In de SOK is bepaald dat de GC jaarlijks een subsidie kan aanvragen voor de Streefbeeld-maatregelen. De subsidie is voor:
- de aanleg en het beheer van de natuurmaatregelen
- de landbouwmaatregelen (waaronder het versterken van regionale afzet en terugdringen van gewasbeschermingsmiddelen)
- advies en begeleiding natuurinclusieve landbouw
- recreatiemaatregelen
- beheer belevingsplekken en struinroutes
- monitoring , inclusief de advies- en organisatiekosten die daarbij horen.
De dekking wordt gevonden in bestaande budgetten in beleidsdoel 5.1 Gezonde Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5.1.1 Natuur. Dit draagt bij aan de versterking van populaties van kwetsbare akkervogels en akkerflora en aan een robuuste buffer van het aangrenzende Natura 2000-gebied Oude Maas.
We keken naar alternatieven voor subsidie. GS hebben in haar besluit van 20 november 2018 afgewogen om de financiële middelen in de vorm van subsidie aan de Gebiedscoöperatie te verlenen.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 5.600.000 en deze op te nemen in de begroting
De begrotingssubsidie aan Gemeente Dordrecht voor Nationaal Park de Biesbosch inzake rijksgelden voor een bedrag van € 128.000 (beleidsdoel 5-1)
Nationaal Park de Biesbosch is één van de twee Nationale Parken in Zuid-Holland. NP de Biesbosch werkt aan de doelen van het landelijke beleidsprogramma Nationale Parken. Dit zijn:
- Het versterken van de natuur-, landschaps-, erfgoed- en ruimtelijke kwaliteiten van het nationaal park,
- De ontwikkeling van robuustere natuur- en landschapsgebieden met stevige natuurkernen,
- Het versterken van de unieke natuurbeleving van het nationaal park in balans met de draagkracht van de natuur,
- Het verbinden van samenleving en natuur.
De doelen van het landelijke beleidsprogramma zijn gelijk aan de provinciale doelen voor de nationale parken. Het ministerie van LVVN ondersteunt de nationale parken bij het bereiken van deze doelen met een financiële bijdrage. Deze bijdrage keert het Rijk uit aan de Nationale Parken via de provincie. Met Noord-Brabant is de afspraak gemaakt dat Zuid-Holland voor de hele Biesbosch (dus ook het Brabantse deel) een decentrale uitkering ontvangt. Deze wordt bij de meicirculaire aan Zuid-Holland overgemaakt. De subsidie van € 128.000 wordt gedekt door een Decentrale Uitkering (DU) van het Rijk aan Zuid-Holland die bij de meicirculaire wordt uitgekeerd.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-1-1 Nieuwe natuur realiseren. Dit draagt bij aan het versterken van de bestaande natuurgebieden (Natura 2000 en NatuurNetwerk Nederland) binnen het Nationaal Park. Daarnaast zet het Nationaal Park ook in op ‘natuurinclusieve’ ontwikkeling van andere functies binnen haar parkgrenzen.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Omdat de provincie een bijdrage levert aan een samenwerking tussen de Biesboschgemeenten, is subsidie de juiste optie.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 128.000 en deze op te nemen in de begroting
De begrotingssubsidie aan Zuid-Hollands Landschap voor Groene Motor inzake Actieplan Boerenlandvogels voor een bedrag van € 300.000 (beleidsdoel 5-1)
In 2019 startte het Actieplan Boerenlandvogels. Daarin staan maatregelen om de stand van de boerenlandvogels te verbeteren. Een van de actiepunten is het ondersteunen van vrijwilligers. Vrijwilligers spelen een belangrijke rol in het volgen van boerenlandvogels en in het adviseren van agrariërs en terreinbeheerders en hen begeleiden bij beheer. De Groene Motor, ondergebracht bij het Zuid-Hollands Landschap, ondersteunt het vrijwilligerswerk met kennisontwikkeling en materialen. De dekking wordt gevonden in bestaande budgetten in beleidsdoel 5.1 Gezonde Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-1-1 Nieuwe natuur realiseren. Zuid-Holland heeft een belangrijke nationale verantwoordelijkheid voor boerenlandvogels en dan met name weidevogels. De nationale vogel, de grutto, komt volop voor in de Zuid-Hollandse graslandpolders maar de aantallen nemen hard af. In de akker- en bollenstreek hebben soorten als patrijs en veldleeuwerik het zwaar. Met het Actieplan Boerenlandvogels proberen we de achteruitgang in aantallen boerenlandvogels te stoppen en om te buigen in groei. Partners van het Actieplan Boerenlandvogels onderschrijven dat ondersteuning van het werk van boerenlandvogelvrijwilligers heel belangrijk is.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Subsidie bleek de enige optie. Het betreffende bedrag is een tegen prestatie voor een geleverde dienst maar is een bijdrage om vrijwilligerswerk voor boerenlandvogels te stimuleren.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 300.000 en deze op te nemen in de begroting
De begrotingssubsidie aan Wageningen Food and Biobased Research voor PFAS voor een bedrag van € 75.000 (beleidsdoel 5-3)
Per- en polyfluoralkylstoffen (PFAS) zijn een probleem voor de bodem- en waterkwaliteit in Zuid-Holland. PFAS bestaan uit zeer verschillende chemische stoffen met verschillende eigenschappen. Een belangrijke eigenschap van deze stoffen is dat ze nauwelijks afbreken. Daardoor blijven ze heel lang in het milieu aanwezig. De Europese Unie (EU) werkt aan een verbod voor PFAS. Maar een verbod leidt op korte termijn niet tot een PFAS-vrije maatschappij. Zolang PFAS worden gebruikt, is het nodig om deze stoffen beter te verwijderen en te vernietigen. Dit om te voorkomen dat ze bodem en water verontreinigen. Wageningen Food and Biobased Research (WFBR) diende een onderzoeksvoorstel ’The monitoring, breakdown and removal of PFAS in (waste) water’ in bij de Het Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) voor de TKI-regeling Food en Agro. Het onderzoeksvoorstel is inmiddels toegekend. WFBR vroeg de provincie Zuid-Holland om deel te nemen aan het onderzoeksproject. De te verlenen subsidie voor het onderzoek wordt betaald uit het budget voor waterkwaliteit (beleidsprestatie 5.3.2 Waterkwaliteit en waterbeschikbaarheid). Naast een financiële bijdrage draagt de provincie ook bij in uren.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-3-2 Waterkwaliteit en waterbeschikbaarheid. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van mogelijke oplossingen voor het PFAS-probleem. Deelname door de provincie zorgt voor meer kennis binnen de provincie over PFAS en draagt bij aan provinciale beleidsontwikkeling op dit onderwerp.
We keken naar opdrachtverstrekking als alternatief voor subsidie. Subsidie bleek de enige optie. Het betreffende bedrag is tegenprestatie voor een geleverde dienst. Het is een bijdrage die als co-financieringseis in de TKI-regelingen van het ministerie van EZK staat.
We vragen aan Provinciale Staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 75.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2025 in vergelijking met 2024 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2024 | Kadernota 2025 | Begroting 2025 | Voorjaarsnota 2025 | Maximaal te subsidiëren 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
5.1 | 1.6.21 | Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap 2013 (SKNL) | 25.319.000 | 6.381.857 | 6.381.857 | ||
5.1 | 1.6.68 | Subsidieregeling Natuur en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 | 29.190.000 | 4.950.000 | 4.950.000 | ||
5.1 | 1.6.119 | Subsidieregeling natuurmaatregelen Zuid-Holland 2023-2025 | 10.943.500 | 10.943.500 | |||
5.1 en 5.2 | 1.6.126 | Subsidieregeling landbouw Zuid-Holland | 100.000 | 3.625.000 | 3.625.000 | ||
5.1, 5.2 en 7.3 | 1.6.76 | Subsidieregeling Groen Zuid-Holland 2016 | 19.462.024 | 24.303.250 | 24.303.250 | ||
5.2 | 1.6.121 | Regeling Europese landbouw subsidies Zuid-Holland | 42.493.626 | 42.493.626 | |||
Totaal | 127.508.150 | 0 | 39.260.107 | 0 | 92.697.233 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies
Niet van toepassing.