Overzicht Algemene middelen
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Verder hebben de onderschrijving van het plafond van het Btw-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft, bestaat uit de belasting opcenten motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcenten-tarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland. Er vond een budgettaire bijstelling plaats. Hiervoor verwijzen we naar de toelichting op de mutatie motorrijtuigenbelasting.
Wat mag dat kosten?
Inleiding
‘Wat mag het kosten’ is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom schreven we de toelichtingen ook op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De wijzigingen op beleidsprestaties staan er ter informatie.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x €1.000) | Primaire Begroting 2025 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Financieel-strategische beleid | 11.965 | 1.370 | 13.335 | 37.970 | 62.275 | 88.585 |
Totaal Lasten | 11.965 | 1.370 | 13.335 | 37.970 | 62.275 | 88.585 |
Baten | ||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Financieel-strategische beleid | -403.302 | -22.565 | -425.867 | -412.819 | -428.723 | -447.958 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | -412.779 | -14.204 | -426.984 | -468.660 | -479.074 | -489.489 |
Totaal Baten | -816.081 | -36.769 | -852.851 | -881.478 | -907.797 | -937.447 |
Saldo lasten en baten | -804.117 | -35.399 | -839.516 | -843.508 | -845.522 | -848.862 |
Toelichting mutaties
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel: Algemene dekkingsmiddelen
Apparaatslasten € 1,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie voor toelichtingparagraaf Arbeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel: Algemene dekkingsmiddelen
Provinciefonds € 21,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dit betreft de wijziging van de September- en de Decembercirculaire 2024 waarin de bijstellingen op het provinciefonds worden gepubliceerd. De cijfers zijn eerder aan PS doorgegeven via de toelichtingen op de circulaires. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Rente € 1,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De rente-inkomsten voor het lopende boekjaar 2025 zijn bijgewerkt op basis van de nieuwe liquiditeitsprognose. Dat is een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven van de komende tijd. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Motorrijtuigenbelasting € 14,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dit zijn de nieuwe ramingen op basis van gegevens van de belastingdienst van januari 2025 en de gewijzigde Consumentenprijsindexcijfers van februari 2025. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Instrumentarium
Reserves
Het onderstaande overzicht toont de inzet van reserves per beleidsdoel in deze ambitie. Een toevoeging aan de reserve (lasten) betekent dat het saldo van de reserve toeneemt. Een onttrekking aan de reserve (baten) betekent dat het saldo van de reserve afneemt. Een totaaloverzicht van de omvang van de reserves is terug te vinden in Bijlage 1 .
(bedragen x €1.000) | Primaire Begroting 2025 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2025 | Raming 2026 | Raming | Raming 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 9-1 Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Algemene vrije reserve | 0 | 0 | 0 | 26.334 | 23.011 | 18.726 |
Totaal beleidsdoel 9-1 | 0 | 0 | 0 | 26.334 | 23.011 | 18.726 |
Totaal Lasten | 0 | 0 | 0 | 26.334 | 23.011 | 18.726 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 9-1 Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
Algemene vrije reserve | -77.786 | 46.400 | -31.386 | 0 | 0 | 0 |
Groene ambities | 0 | -8.477 | -8.477 | 0 | 0 | 0 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsectoren | 0 | -10.184 | -10.184 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelingsperspectief Grevelingen en Volkerak-Zoom | 0 | -15.000 | -15.000 | 0 | 0 | 0 |
Regionale netwerken in Zuid-Holland (RNIZ) | 0 | -3.209 | -3.209 | 0 | 0 | 0 |
Restauratie & herbestemming monumenten | 0 | -5.352 | -5.352 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 9-1 | -77.786 | 4.177 | -73.609 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | -77.786 | 4.177 | -73.609 | 0 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten Ambitie 9 | -77.786 | 4.177 | -73.609 | 26.334 | 23.011 | 18.726 |
Subsidies
Niet van toepassing.